Aby se operátoři vyrovnali s tímto krizovým scénářem, musí se zaměřit na své klíčové služby a přístup do sítě zaměřit se na růstové oblasti a zeštíhlit operační modely. Vzhledem k požadovaným investicím do infrastruktury ve výši 600 miliard EUR do roku 2020 musí vytvořit flexibilnější firemní strukturu a začít spolupracovat v rámci nových společných podniků. To jsou hlavní fakta, která odhalila studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants „Telekomunikace v roce 2020 – transformace v éře smartfonů.“

„Pět největších internetových firem nám ukázalo, jak se to má dělat,“ uvedl Constantin Kinský, řídící partner pražské pobočky Roland Berger. „Pouze se zaměřením na zákazníka a konstantní analýzou jeho potřeb a chování mohou operátoři růst v dnešní digitální éře a dále tak zlepšovat svůj tržní podíl,“ dodává Kinský.

5 největších internetových firem – Amazon, Apple, Facebook, Google a Microsoft –, vytlačuje z trhu tradiční operátory. Dohromady mají 3 miliardy zákazníků po celém světě v oblasti terminálů, e-commerce, sociálních médií, internetových vyhledávačů a obsahu. Jejich úspěšný model je založen na silné značce, uživatelsky jednoduchém ovládání a efektivním využití dat o zákazníkovi. To vytváří tlak na tradiční telekomunikační operátory.

 

„Ačkoli vysokorychlostní přístup zůstane základním kamenem digitální komunikace, operátoři se musí zaměřit na zákazníkovy potřeby a přinášet mu vyhovující řešení,“ vysvětluje Kinský. Zákazníci podle něj již nechtějí platit pouze za připojení k internetu. Chtějí personalizované a jednoduché komunikační platformy a produkty.

 

Pokud operátoři chtějí udržet konkurenceschopnost v tomto náročném kontextu, musí zeštíhlit své obchodní modely. Experti z Roland Berger vidí tři možné scénáře budoucího vývoje:

 

  1. Pouze přístup": V tomto scénáři telekomunikační firmy nabízejí pouze přístup do sítí a mají omezený kontakt s koncovým uživatelem. V kontrastu s tím, firmy nabízející cloud řešení nabízí své služby pod silnou značkou. V tomto scénáři se zaměří operátoři na svou klíčovou oblast služeb. 

  2. Více než přístup": V tomto scénáři firmy budou nabízet nejen své sítě, ale také vybrané služby s přidanou hodnotou prostřednictvím partnerství s poskytovali B2B2C služeb. Sítě se stanou komoditou. 

  3. „Skupiny služeb": Operátoři se stanou plně integrovanými poskytovateli služeb, založených na jejich vlastní síti a nabídnou svá vlastní řešení v oblasti B2B2C služeb. Díky své silné značce dosáhnou lepší pozice na trhu.

 

Přístup k sítím bude i nadále hrát významnou roli. Nyní generuje prodeje ve výši přibližně 300 miliard EUR, z čehož dvě třetiny generují mobilní komunikace. Zda tato úroveň tržeb bude zachována záleží nejen na rozhodnutích operátorů, ale také na budoucích regulacích trhu.