„Vzhledem k tomu, že v období zimních měsíců nepatří Česká republika mezi turisticky vyhledávané destinace, lze výsledky z hlediska obsazenosti považovat za optimistické,“ říká Ondřej Špaček, Associate Manager, služby pro cestovní ruch a volnočasové aktivity, KPMG Česká republika. Nejistota v hotelovém byznysu však podle něj přesto zůstává: „Hoteliéři ale i tak budou muset učinit některá klíčová rozhodnutí ohledně svého podnikání a zaměřit se především na zvyšování spokojenosti zákazníků a komplexnější nabídku služeb.“
Nejvyšší obsazenosti dosahovaly v prvním čtvrtletí letošního roku hotely v horských oblastech: například v Krkonoších byly obsazeny z 69 procent. Dařilo se i lázeňským destinacím, jako jsou Františkovy Lázně (54 procent) a Mariánské Lázně (51 procent).
|
leden–březen 2010 |
leden–březen 2011 |
leden–březen 2012 |
Cena za pokoj |
1 089,22 Kč |
1 021,16 Kč |
1 053,89 Kč |
Tržba na disponibilní pokoj |
443,50 Kč |
434,61 Kč |
460,56 Kč |
Délka pobytu |
2,91 dne |
2,7 dne |
2,57 dne |
Obsazenost ubytovacích zařízení |
39,65 % |
41,29 % |
43,34 % |
Průměrná délka pobytu se mírně zkracuje
Ve srovnání s roky 2011 a 2010 se průměrná délka pobytu zkracuje. V letošním prvním kvartále strávili návštěvníci v hotelech v průměru 2,57 dne, což je oproti předminulému roku téměř o půl dne méně. Naproti tomu se výrazně zvedla průměrná tržba na disponibilní pokoj, která během ledna až března 2012 dosáhla 461 korun za pokoj. To je o 26 korun více než za stejné období roku 2011.
Česko láká turisty hlavně během pozdního jara a na podzim
Obsazenost hotelů by v dalších měsících měla stoupat a gradovat pak tradičně během pozdního jara a podzimu.
„Stejně jako v minulém roce lze i letos v období největšího turistického ruchu očekávat tlak na cenu. Tu budou určovat i vládní opatření v některých evropských zemích. Hoteliéři se budou muset přizpůsobit a nabídnout zákazníkům něco nového, netradičního a rozvinout i doplňkové služby. Pro turisty může ale naopak nastat doba zajímavých akcí a výhod,“ vysvětluje Ondřej Špaček. Provozovatelům ubytovacích zařízení by doporučil, aby se více zaměřili na české zákazníky.