Uvedené závěry vyplývají z průzkumu mezi českými firmami, který letos zrealizovala společnost LMC ve spolupráci s Institutem Interní Komunikace. Průzkumu se zúčastnilo 252 respondentů z řad managementu z 225 firem, z nichž polovina má méně než 250 zaměstnanců.

Plných 70 % společností potvrdilo, že interní komunikaci používají a mají nastavený systém a pravidla, která ji upravují a pomáhají řídit. V těchto firmách se o interní komunikaci nejčastěji stará jeden (36 %) nebo dva (20 %) zaměstnanci. Tradičně mají interní komunikaci na starosti personalisté, na které ji deleguje 40 % oslovených firem. Za nimi se s velkým odstupem umístily marketingové (10 %) a IT oddělení (8 %), u něhož se jedná pravděpodobně o používání nástrojů elektronické komunikace, jako je e-mail, intranet a podobné komunikační kanály. Samostatné oddělení interní komunikace mají pouze ve 3 % dotázaných společností.

Téměř všechny firmy z průzkumu věří, že interní komunikace má zásadní dopad na chod firmy. Zároveň ale výsledky napovídají, že management význam interní komunikace nedoceňuje a dostatečně neprosazuje. Téměř polovina dotázaných (46 %) uvedla, že se osoba zodpovědná za interní komunikaci podílí na strategickém řízení společnosti. Jako hlavní nepřátelé většího rozšíření interní komunikace byli označeni nedostatek času a vůle.

Na poli nástrojů využívaných k interní komunikaci se lze setkat hlavně s těmi tradičními. Telefon a e-mail používají denně tři čtvrtiny zúčastněných firem. Používán je, i když méně často, také intranet (téměř 40 %), na oblibě získávají méně formální SMS, využívané především pro kratší sdělení. Následují klasické nástěnky, které v době digitálních technologií mohou působit jako přežitek, nicméně své místo v interní komunikaci si úspěšně drží. V menšině jsou zatím moderní nástroje jako interní sociální sítě, blogy nebo interní Wiki.