I lidé, kteří se na internet osobně nepřipojují, tedy spadají do takzvané neinternetové populace, projevují zájem o online služby a jsou zvyklí je využívat prostřednictvím svých známých a rodinných příslušníků. Tento trend je přitom patrný mnohem intenzivněji v České republice ve srovnání se Slovenskem. Jde v převážné míře o starší lidi, kteří sice nemají připojení na internet, avšak tuto vymoženost mají jejich nejbližší.

Polovina neinternetové populace v České republice a více než třetina na Slovensku, už někdy požádala rodinného příslušníka, nebo známého, aby mu vyhledal na internetu informace o konkrétním výrobku nebo službě, případně informaci, která ho aktuálně zajímá. Překvapivým zjištěním je, že i lidé bez internetu nakupují online. Zatímco v České republice 16 % neinternetové populace již někdy požádalo blízkého, aby mu výrobek nebo službu zakoupil přes internet, na Slovensku to bylo o polovinu méně, tedy 8 %. Vyplývá to ze srpnového reprezentativního průzkumu společnosti GfK, který se realizoval na vzorku 2000 respondentů v České republice a na Slovensku.

Český trh je v oblasti využívání internetu o něco vyspělejší. Zatímco na Slovensku internet využívá 67 % populace, v Česku je online 75 % české populace. Stále však zůstává otevřená otázka menšiny, která by za lepších finančních podmínek mohla, místo žádosti svých blízkých o vyhledání informace či koupě požadovaného výrobku, mít své vlastní internetové připojení. Nákupy přes internet přitom z neinternetové populace iniciují častěji ženy. Muži naopak častěji žádají své známé o vyhledání konkrétních informací.